Subscribe:

Thursday 18 October 2012

SAKIT HATI = ASAM GARAM HIDUP





Pernah tak cuba faham. Apekah maksud "sakit hati" dalam konteks bahasa skema.? haha. Sebenarnya saya sendiri pun tak pernah ambil tahu. Ape yang saya tahu, sakit hati memang satu penyakit yang boleh buat mood saya rosak. Sakit hati takde penawarnya. Kalau ada siapa-siapa ada penawar untuk menyembuhkan sakit hati ni, tolonglah share kan kepada saya ye. Okey lah. Saya pun tahu lah. Bila sakit hati, kena ingat Tuhan. Kena berzikir. Dan solat semua-semua kan. 

Cuma itu kalau jawapan dari segi keagamaan. Saya nak bawa awak kepada realiti. Sakit hati nie memang susah nak dirawat. Dan memang takde ubat. Saya taktau lah kalau awak. Tapi bila saya sakit hati, apa yang saya selalu buat untuk menenangkan jiwa dan raga ni. Saya akan keluar pergi mana-mana tanpa arah tuju. Dan akhirnya dari takde arah tuju tu, tetiber boleh jadi ada tuju akhirnya. haha. Tak faham? Okey macam nie. Biasalah kalau sakit hati ni kan. Semua rasa tak kena je. So saya akan keluar dari rumah dan naik public transport pergi mana-mana. Dan bila bas dah sampai ke satu tempat ni, saya akan turun dan tetiber saya akan ada benda nak dibuat disitu. hah. Lebih kurang macam tu lah. Kalau bab nak bagi orang faham ni, agak payah beb. haha. Tolong faham-faham sendiri lah ye.

Biasanya kalau kebetulan tengah lepak dalam mall dalam keadaan hati tengah sakit, saya prefer tengok wayang sorang-sorang. Tak contact kawan-kawan. Memang terasa freedom lah. Sebab jenis saya nie, bila tengah takde mood, tak suka bergaul dengan orang. Melainkan kalau member tahu peel saya. Biasalah kan. Bukan semua member boleh nak ikut peel kita. Saya nak mengelak daripada tersakitkan hati member, tu pasal taknak ajak diorang lepak time keadaan macam tu. Bayangkan lah. Kita tengah sakit hati. Pastu kena layan karenah member yang menyakitkan hati. Lepas tu kita sakitkan hati diorang balik. nah. Kesimpulannya. Semua sakit hati. haha. Tak best lah kan...

Sakit hati ni boleh terjadi akibat daripada macam-macam sebenarnya. Depends on person juga. Kalau macam saya sendiri. Saya cepat sakit hati bila orang tak bagi ape yang saya nak. Memang membuak-buak perasaan sakit nak marah. yelah. Kalau dah sakit hati, konfem lah nak angin, nak marah bagai.. Dan bila pakwe marah saya, saya akan sakit hati juga tapi emosi nyer terbalik. Saya sakit hati dan akan menangis. haha. Tadi sakit hati nak marah kan? hah kalau kena marah, sakit hati dan menangis lah jawabnyer. Itu lah permainan sakit hati ni kan. Nampak? Mungkin juga akan buat marah, mungkin juga akan buat sedih. Tapi kalau sakit hati dan gembira itu saya tak pernah alami lagi. haha.

Setiap tahun, akan ada je pengalaman dan cerita-cerita mengenai sakit hati nie. Kalau setiap hari nak sakit hati, baik tak payah hidup beb. Itu gedik. Kekadang kan. Memang akan ada orang yang keluar masuk menyakitkan hati kita. Tak kisah lah ape punca. Mesti akan ada. Saya taktau nak kata. Sakit hati ni penyeri kehidupan atau tidak. Sebab kalau nak ikutkan kepala saya, sakit hati perosak bukan penyeri. haha. sorry lah. Saya sangat tak suka sakit hati. Nak buat apa pun tak jadi. Gelisah campur celaru jadi nya. Kalau kuasa di tangan saya, sikit pun saya taknak hati saya disakiti. Atas alasan apa sekalipun. Saya taknak hati saya diganggu

Semua orang macam nie kan. Tapi apa yang saya boleh pelajari. Banyak benda lah sebenarnya. yelah. Kena juga terima hakikat yang kita tak boleh elak dari disakiti. Cuma. kita mampu mengubatinya. Sekarang ni. Saya bukan berstatus single lagi macam sebelum ni. so. Saya punya ubat dan penawar segala luka mestilah kekasih hati. hehe. Tuhan selalu dihati. keluarga pun. kawan-kawan pun. Ikut pada keadaan lah. Memang sentiasa ada jalannya. Banyak benda boleh dibuat kalau nak reda kan luka di hati. 

Kalau zaman ketika saya tak matang dulu-dulu. Bila sakit hati je, saya akan gaduh dengan orang yang buat saya sakit hati. Biasalah remaja kan. Tak suka fikir panjang. Main gaduh je lah. Macam cool je gaduh-gaduh ni kan. hehe. Tapi kalau tengok musuh saya dibelasah oleh tangan sendiri, memang terasa kepuasan yang perrrrgggghhhh. Nikmat beb. so. Itu kisah dulu-dulu. Kalau sekarang. Bila berhadapan dengan orang yang menyakitkan hati saya, saya akan bersemuka dan berbincang. Cuba bertanya dari A-Z. Ape kes sampai dia nak buat saya sakit hati. Kalau betul salah saya, saya akan minta maaf. Tapi kalau dia saja-saja nak tengok saya sakt hati. Saya akan angkat kaki dan blah. Cuba elakkan diri daripada orang sebegitu. hah. Senang cerita. Biar dia layan perasaan dia sorang diri. Lama-lama dia yang akan jadi sakit hati sendiri. Betul tak. haha.  Ingat depa je reti main saiko dengan hati orang ke? Saya pun terer baq hang..

Lagi satu situasi sakit hati nie. Bila tengok orang yang kita sayang sakit hati. Kita pun akan terasa sekali kan? Macam... dia disakiti oleh orang ke. Dia dianiaya ke. Dia ditipu ke. hah. Yang ni ape kita mau bikin? Ape mau buat? Nak masuk campur pun tak boleh sebab risau nanti memburukkan keadaan. Tapi nak duduk diam seolah-olah takde apa berlaku pun tak betoi. Jammed otak. =.=

So. Kalau boleh. Jangan bagi peluang kat orang untuk menyakiti kita. Cakap senang tapi buat pun senang maaa. :p
^.^


SAKIT HATI ITU ASAM GARAM HIDUP




1 comment:

Hakam Salvatore said...

takder "happy all the time" dalam hidup..life cycle..ade time sedih,ade time SAKIT HATI, dan ade time senang hati..so time senang hati..enjoy dgn perasaan tu puas2..ok?