Subscribe:

Wednesday 25 April 2012

HIDUP SEORANG BANDUAN

Malam semalam, untuk pertama kalinya saya menyaksikan imam muda. Ia secara tidak sengaja sebenarnya. Lebih tepat lagi hati saya tiba-tiba terbuka untuk menonton rancangan imam muda. Di dalam siri imam muda ketika itu, kesemua imam muda dikehendaki menjalani praktikal dekat salah satu penjara yang terdapat di malaysia ini. Saya tidak tumpukan nama penjara jadi saya sendiri tidak tahu penjara mana satu yang telah mereka kunjungi waktu itu. Para peserta imam muda telah menemu-bual beberapa orang 'banduan akhir' untuk cuba berkongsi cerita dan nasihat selain bertukar-tukar pengalaman hidup. Walaupun hanya melihat dan mendengar segala isi hati 'banduan akhir' melalui kaca televisyen saja, namun entah mengapa saya masih mampu faham kederitaan yang mereka tempuhi disitu (penjara).  

Sebelum saya meneruskan penulisan, mungkin ada di antara awak yang tidak tahu maksud 'banduan akhir'. Kalau awak-awak yang sudah tahu maksud nya, baguslah. Tetapi kepada mereka yang belum tahu, ia bermaksud banduan yang berdepan atau dijatuhkan hukuman mati atau hukuman gantung. Jelas maksudnya? Agak menggerunkan bukan? Seorang pegawai penjara menceritakan, bahawa kematian banduan akhir sudah diketahui mengikut tarikh hukuman mati itu dijatuhkan kepada mereka.

Hal ini membuat saya terfikir sejenak. Adakah benar kematian seorang banduan berada di tangan mahkamah bulat-bulat atau pun Tuhan? Adakah benar seorang hakim boleh menjatuhkan hukuman mati terhadap manusia? Walaupun saya tahu kebenarannya tetapi saya masih lagi cuba bertanya. Teruknya dunia ini jika manusia boleh bertindak sebagai pengambil nyawa terhadap manusia. Bukankah lebih elok sekiranya banduan yang memiliki rekod sebesar mana pun masih diberi peluang untuk membaiki kehidupan untuk kedua kali.? Walau sekejam manapun seorang banduan itu, saya percaya masih terdapat banyak cara untuk menghukum mereka tanpa menjatuhkan hukuman mati. Ia lebih mulia. Entahlah. Cuma saya berpendapat setiap manusia berhak diberi peluang kedua, peluang ketiga dan seterusnya...

Pada saya. manusia selalu mempunyai beribu sebab diatas setiap perbuatan salah yang telah mereka lakukan. Kerana semakin besar dugaan yang mereka terima, semakin besar kesalahan yang mereka boleh lakukan. Dan akhirnya terpaksa meringkuk didalam penjara. Pertama ialah teraniaya dan dikhianati. Kedua disisihkan. Ketiga dilayan dengan teruk di masa lalu mereka. Keempat tidak diterima. Dan seterusnya. Sangat banyak. Semua ini juga antara desakan hidup bukan. Dan jika awak perasan. Penghuni penjara kebanyakannya terdiri daripada golongan yang susah. Iaitu mereka yang memiliki latar belakang hidup yang sangat kucar-kacir. Tidak ramai bilangan banduan yang datang daripada latar belakang yang baik-baik. Dan boleh saya simpulkan begini. Semakin kaya seseorang itu, semakin tipis peluang mereka untuk menghuni didalam penjara. Semakin susah seseorang itu, semakin cerah peluang mereka untuk menghuni didalam penjara. Setuju? Sekali lagi di antara dua darjat! Ahhhh! Dimanakah keadilan? !!!!!!!!!!!

Undang-undang selagi ianya ditetapkan oleh manusia, ia masih tidak selamat untuk mengadili manusia sebenarnya. Orang yang teraniaya selalu terperangkap dengan undang-undang ini. Manakala yang membuat saya rasa menyampah, mereka yang betul-betul melakukan jenayah masih bebas pula di muka bumi ini. Bila mana wang berkuasa, seorang hakim yang menerima rasuah mampu memberi hukuman yang tidak adil pada mereka yang teraniaya ini. Ketidakadilan berada dimana-mana saja. Itulah kebenarannya.

Saya tidak bermaksud hakim menjadi dalang dalam semua ini. Siapa-siapa saja boleh menjadi pengkhianat. Polis. Peguam. Sesiapa saja boleh. Kerana masing-masing merupakan manusia. Saya tidak menulis entri ini untuk menyalahkan satu-satu pihak. Tidak menyalahkan hakim. Tidak juga menyalahkan banduan. Cuma seperti yang saya beritahu tadi. Siapa-siapa saja boleh mempunyai beribu alasan diatas setiap kesalahan yang mereka lakukan. Kita cuma lihat dan dengar secara zahir saja. Lebih eloklah sekiranya kita mengadili dari semua segi. Bukan hanya memandang pada kesalahan mereka saja. Kita perlu tahu mengapa mereka melakukannya. Dan apa yang mendorong mereka. Bagaimana emosi mereka sewaktu melakukannya. 

Saya memang sangat jarang memikirkan nasib seorang banduan sebenarnya.. Ia jarang terlintas di fikiran saya. Dan lebih tepat lagi, mungkin tidak pernah sama sekali memikirkan mereka. Selepas menyaksikan perjalanan dan pengalaman para imam muda melawat para banduan, barulah saya berfikir sejenak mengenai nasib mereka. Saya memikirkan mereka sedalam-dalamnya dan timbul rasa sayu di hati ini sehingga airmata jatuh dengan deras sendirinya. Saya doakan mereka yang teraniaya dan terpaksa menjalani kehidupan didalam penjara agar dirahmati Allah selalu. Walaupun saya sendiri tidak sekuat mana, tetapi saya harap mereka sentiasa kuat dan kuat!!! Kuat zahir dan batin.

Dan kepada para banduan yang memang layak meringkuk didalam penjara juga, terus kuatkan diri. saya masih percaya dengan kuat bahawa ada sebabnya awak melakukan jenayah okey. Alah.. Saya nih taip sebegini macam lah mereka akan baca blog saya pulak. hihi. Saya jadi emo memikirkan mereka tahu? Saya sebak. Saya rasa sedih. Bercampur-baur segala perasaan. Saya mahu mereka menjalani kehidupan yang lebih baik. Saya mahu mereka mendapat keadilan yang sepatutnya.

Sebelum saya mengakhiri entri kali ini, saya ingin menegaskan...
*
*
*
*
*
*
*

BANDUAN BUKAN SAMPAH MASYARAKAT!!!


Tidak ada sesiapa yang layak digelar sampah masyarakat di atas muka bumi ini.






2 comments:

..seputih salju said...

sy suka entry awk. pandangan y ikhlas dr hati. sebab sumenye datang dr cara pembentukan pemikiran y menyeluruh. xtertumpu kepada sebelah pihak sahaja. ;)

wallcottvacanti said...

Poker Tournaments in Texas - KQB - Oklahomacasinoguru
Learn about Poker 램 슬롯 Tournaments in Texas. Includes the best Texas hold'em, pci 슬롯 cash games, and 배당사이트 tournaments. The 실시간 바카라 only place where 온라인 슬롯 머신 to play Texas hold'em.