Subscribe:

Monday 19 September 2011

PADA TANGAN ORANG LAIN BUKAN MAIN MENJADI

copy from Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj...



::HERE IS IT::

kenapa ya, pada tangan orang bukan main, pada tangan kita memang main-main. 
Ha, tulah tak percaya kata orang tua-tua. memang kadang-kadang kita ni memang ada kelebihan-kelebihan tertentu. bodoh kat ni pandai kat tu, bukan belajar pun, semula jadi begitu.

jangan asyik tengok kurangnya diri kita. paling tidak pun, kalau kita tak berapa pandai belajar, kita ada kelebihan lain yang mungkin tak ada pada orang lain yang pandai belajar tu.

percayalah, yakinlah begitu. setiap manusia dijadikan tak sia-sia, tentu ada kelebihan tanpa menafikan juga ada kekurangan.
ada dua perkara kita kena faham, renung dan tengok iaitu kelebihan dan keupayaan semula jadi, unexplained ability (kebolehan semula jadi yang tak dapat nak dihuraikan kenapa jadi macam tu) dan satu lagi kelebihan dan keupayaan yang kita sendiri nak cari, kita sendiri bikin sebab memang kita nak belajar benda tu. sebab memang kita nak jadi pakar dalam perkara tu.

jadi hidup ni perlu dilihat secara adil. kalau kita sangka kita tak ada kelebihan apa-apa, sebenarnya kita ada kelebihan itu dan bila kita sangka kita memang banyak kelebihan boleh jadi kita lebih mahir kalau kita sanggup untuk menyedarinya.



::THE END::




memang betul. :)
tak dinafikan laa. bb suka bandingkan diri ni dgan org yang lebih pandai, or yg lebih di atas. rasanya ramai jugak yg slalu mcm nie. bila nampak je org yg lagi bagus dari diri sndiri, mula lah rasa rendah diri..mule lah dlam kepala hotak nak banding2 diri dgan diorang yg bagus tue..
mesti terfikir. why kita xley jadi bagus mcm die.. haih..

tapi selalu jugak laa berlaku. kawan2 puji sebab bb sgt cemerlang dalam study architecture.:) 
semulajadi je pandai. so.bb agree dgan motivator tuah about kdg2 kita pandai bab ini tapi tak pandai dlam bab itu..
bb cepat catch up everything about architecture. kdg2 tak study pon tau about it. tapi ape2 pun, still perlu menimba ilmu. nak memantapkan lagi laaa kepandaian dalam bidang yang bb minat.

semua org sure ada sifat rendah diri bila berdepan dgn people yang bagus. kdg2 bb pon sama jugak. agak cuak gak kowt bile berjumpa dgn org2 atasan. tapi mau cover line laa. mana boley bagi kantoi. :))


No comments: