Subscribe:

Monday 19 September 2011

APA CLASS CUMA PANDAI BERCAKAP

copy from Dr. HM Tuah Iskandar al-Haj...


::HERE IS IT::

ada tiga tahap yang perlu kita lakukan dalam hidup untuk menempatkan diri kita dalam dunia keintelektualan. kalau salah satu daripadanya tak terbuat oleh kita, kita masih belum dianggap intelek, kiranya belum mencapai mutu yang dikehendaki untuk diberikan gelaran. iaitu kebolehan bercakap, keupayaan menulis, dan kemampuan merealitikan apa yang dicakapkan itu tadi dan apa yang dituliskan itu tadi.

kalau salah satu saja tak ada, itu belum boleh diberikan gelaran cendekiawan ulung, barangkali baru cendekiawan saja, belum unggul belum ulung. 
apa class cuma pandai bercakap, budak kecik pun pandai bercakap tau.
sekali lagi. bercakap, menulis dan berbuat. atau dalam istilah lain yang lebih mudah; cakap, tulis, buat.
kalau setakat cakap saja, tak tahu menulis belum sampai. kalau setakat tulis saja, tak tahu cakap, belum lagi.
kalau tahu cakap saja dan juga menuliskannya, tapi tak tahu buat pun jauh lagi, apatah lagi kalau hanya pandai cakap tak tahu tulis dan tak dapat buat, betapa lagi jauhnya.

berhentilah beri alasan, sebab kita sebenarnya bukan tak ada kelebihan tapi tak ada kekuatan. setiap orang ada kelebihan tapi kekuatan untuk berbuat itu yang barangkali kurang. jadi besarkan kekuatan.
tak apa gagal sikit-sikit sebab gagal sikit-sikit itu akan buatkan kita lebih cenderung untuk berusaha keras dan capai kejayaan yang lebih besar serta lebih baik, tak sombong serta merendah diri.


::THE END::




*hemm.betul ke kena reti berckp, menulis and buat. :)
bab bercakap bb rasa sume org memang hebat. termasuk bb sndiri. tapi lebih ke arah ckp merapu byk laaa.
kalau berckp ke arah kebaikan selalunya agak macam kemalasan melanda. haih..
ade lah kdg2 bila mood ader,bb akan berckp tentang sumting yang berfaedah. 
kalau time lepak dgan kawan lebih2 lagi la.manader kitorang sembang sentuh topik yg baik2. slalu sembang yg simple2..or sembang apa yg dah kitorang buat. or sembang yg nakal2.. melalut.. maki hamun ker...
dan about menulis.??hemm.bb tak dpat catch up kat cni. nak tulis about aper..
or yaa. kan motivator talk about kalau nak jadi cendekiawan ulung. okay. i got it. tapi nak tulis about what. tak pulak dia explain dgn detail. yelaa. nak suruh pembaca cari the meaning sndiri kowt. or kena cari idea sndiri nak tulis ape.. 

eh tapi yeke mcm tu.puas jugak otak berfikir. nak tulis ape.nak tulis aper..nak tulis aper...
gosh. takde idea..
otak motivator always amazing. haih. salute..

No comments: