Subscribe:

Friday 20 July 2012

SEHARI SEBELUM RAMADHAN

Hari ini tanggal 20 julai 2012. Dan hari ini merupakan selang sehari sebelum awal ramadhan. Esok hari dah tanggal 21 julai 2012, tiba lah sudah bulan ramadhan. Apa yang berlaku hari ini cukup memberi pengajaran kepada diri saya. Yelah. Saya ni penganut agama islam yang sangat-sangat sedikit ilmu mengenai hukum agama dan sewaktu dengannya lah. Nak tau ape kah cerita nya? =)
*
*
*
*
*
*
*
TAPI TOLONG JANGAN GELAK OKEY ^.^.........

Saya puasa hari nie. uwaaaa. Okey macam nie cerita nya. Semalam, saya pasang niat nak ganti puasa hari nie. Macam hari-hari sebelum nie lah jugak kan. so. Memula tu, memang ada rasa macam taknak puasa. Tapi. Subuh semalam, saya terjaga dari tidur sekitar pukul 5 pagi. Jadi dah alang-alang terbangun tu, saya pujuk lah diri sendiri untuk bangun dari katil dan turun bawah pegi dapur untuk sahur...

So, sekitar pukul 9 pagi macam tu tadi. Saya tweet random dalam twitter. "sape dah breakfast? atau puasa today?" Lepas tu, ramai lah kawan-kawan tegur dan bagitau yang hari ini haram berpuasa. Jadi saya yang tengah puasa masa tu pun tergamam kejap kan. Eh biar betul tak boleh puasa hari ni? Then. Sorang demi sorang terangkan. Kenapa hari ini tidak boleh berpuasa. So. Saya pun diam je. And. Pergi lah makan untuk membatalkan puasa yang memang tak dikira langsung pun waktu tu kan. haha. aduss. Malu satu hal. Terasa bodoh pun satu hal. haih. Macam-macam lah perasaan bersilih ganti masa tu. Memang sebelum-sebelum ni pun. Saya tak pernah puasa sehari selang ramadhan. So tak pernah lah tau hal nie. Saya cuma tau. Haram berpuasa di hari pertama bulan syawal. 

Kira ini satu pengalaman yang masam manis untuk diri saya kot. ish ish. Tak tahu lah apa reaksi orang bila saya bagitau hal ni. Kena bahan sampai bebiler lah jawabnya. =.=. 

Nasib baik lah saya tweet tanya pasal siapa puasa hari ni tadi kan. Kalau tak? Konfem saya akan terus berpuasa sampai maghrib. uwaaa. Lagi naya. haha. Nasib baik lah puasa tadi sampai pukul 10 pagi camtu je. hish. Ape lah. Insiden ni saya akan ingat sampai bila-bila...



No comments: